DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

PvP a E


PvP & PvE
autor: Nhuwaen

PvP a PvE, PvP vs. PvE, PvP i PvE tak
 

PvP a PvE, ve světě Warcraftu dva světy sami o sobě, dvě dimenze, kde se všechny hráčské snahy realizují, odvětví hry, která se tak strikně vymezují, a není divu, vždyť už na první pohled se od sebe tak zásadně liší. Proč? To je snad škoda psát, všichni to dobře víte, každý to přece moc dobře ví. Zeptejte se prvního low levelu, co v SW u aukce žadoní o goldy a máte hned jasnou odpověď: "PvP a PvE? Nic společnýho, úplně jiný styly hry“. 


Přesto ale od začátku:


PvP - Player vs. Player

Nejprve nezbytná otázka, co je to PvP? Definice z wowwiki je následující:

In World of Warcraft, Player vs. Player (commonly abbreviated PvP) denotes combat between players of any kind such as: dueling, battlegrounds, arena PvP system, random PvP and world PvP.

Stručně přeloženo, ve WoW PvP označuje boj mezi hráči, jakéhokoli druhu, duely, bg, arény i PvP ve světě (náhodné či v rámci frakcí, questů nebo zón k tomu určených).

Co se týče jednotlivých kategorií, je opět nadevší pochybnost, že není zapotřebí nic popisovat nebo vysvětlovat, počítám, že vše z výše jmenovaného už jste si dávno sami vyzkoušeli a jen bych vás nudil. Budu proto dál o PvP mluvit spíše v obecné rovině, o PvP jako kontinuitě.
 

level cap  -  honor cap  -  conquest cap  -  skill cap

Tak by se dalo velmi stroze načrtnout schéma, které  znázorňuje cestu každého PvP hráče.

Blíže pak ke každému bodu:

level cap  -  V tomhle období si postavu nejen vyexpíte, ale především porozumíte základním mechanismům, na jejichž principu váš class a spec funguje, pokud navíc expíte v BG nebo se jinak věnujete PvP, už také získáváte základní povědomí o ostatních. Vzhledem k tomu, že tady všichni hrajeme na PvP serveru, jen stěží si představit, že by někdo prošel celým procesem expení postavy bez nějakého toho šrámu. A právě to je počátek, to jsou ty momenty, kdy PvP hráče infikuje.

honor cap  -  Tím je myšlen potenciál, který vám vybavení za honor pointy, a tedy sólová hra, nabízí. Obvykle to znamená mnohahodinové farmení battlegroundů a capování nejrůznějších atributů jako hit nebo spell penetration rating, také byste si v tomto období měli udělat pořádek v oblastech jako jsou talenty, glyphy nebo reforging a především si osvojit základní znalosti fungování vaší postavy v PvP (plně poznat a využívat vlastní repertoár abilit a spellů a naučit se alespoň nejnutnější o repertoáru soupeře).

Jinými slovy, je to doba, kdy se z rozhodnutého PvP hráče stává validní PvP hráč. Jak dlouhou tato fáze potrvá, záleží jen na vás. Na kompletní výbavu za honor pointy, opomineme-li v tuto chvíli enchanty, potřebujete 22750 bodů. Ze zkušenosti vím, že honor pointy lze skrze random battlegroundy a Tol Barady v současnosti získávat rychlostí zhruba 700-800 za hodinu, tzn. asi 30 hodin čistého času vám zabere, něž získáte i poslední kus, to je ta snazší část. Jak dlouho vám pak potrvá, než se za svou postavu naučíte hrát, řekněme, alespoň obstojně, to je nicméně věc druhá.

conquest cap  -  Ve chvíli, kdy vaše výbava a schopnosti dovolí, byste měli začít sbírat své týdenní conquest pointy a pomalu upgradovat svůj equip, čím dříve, tím lípe, a pokud jste to ještě neudělali, tohle je také čas, kdy je zapotřebí opatřit si bonusy z profesí, víc než cokoli jiného je to ale období, kdy vstupujete do arén (popř. rated battlegroundů) a potkáváte konečně, více či méně, adekvátní soupeře. Souběžně s tím máte také samozřejmě už i možnost volit si své spoluhráče, a oba tyto aspekty nutně, tedy pokud jste neusnuli na vavřínech a nenabyli mylného přesvědčení, že už je z vás ten nejlepší PvP hráč, kterým jste kdy mohli být, nutně vyúsťují v to, že až tady doopravdy začínáte chápat, na jakých zákonitostech je PvP systém WoWu vystavěn, na základě jakých principů funguje a jakými mechanismy skutečně lze něčeho dosáhnout.

Dvojnásob tady platí, že doba, kterou touto částí strávíte, je ryze individuální. Neučíte se už totiž jen prostá fakta, jako kolik potřebujete hit ratingu nebo že DoTku je účinnější dispellnout, než se při ní léčit, ale poněkud pokročilejší věci jako jak chainovat kontroly, jak správně kitovat nebo jak ideálně načasovat burst. A né, že by to byla taková heroika, ale trochu cviku to zkrátka chce.

skill cap  -  Pokud jste došli až sem, znamená to, že jste zcela vyčerpali svůj potenciál po technické stránce. Vše, co jste hráli doteď, bylo tzv. casual, teprve tady hra skutečně začíná, teď už opravdu záleží jen na tom, jaký je váš potenciál jakožto hráče a kolik z něj dokážete uplatnit, tohle je období, kdy už znáte všechno, co znát máte a začíná nekonečné progresování, trénování,  zlepšování a sehrávání se, přes hodnotu 2200 vedoucí třeba až elitním ratingům v rámci battlegroup nebo světa. A použil-li jsem u předchozího bodu slova dvojnásob individuální, no, nechtějte ani vědět, jakými násobky bych číslis tady.

A teď pro změnu druhá strana mince:
 

PvE - Player vs. Enviroment

V počátcích MMORPG zpravidla označováno jako PvM (Player versus Monster).

Jako obvykle, nejprve definice:

Player vs Environment, commonly referred to as PvE by most online games and gamers, is the player-controlled character (you) competing against the game world and its computer-controlled denizens, as opposed to Player vs. Player. To the PvE focused player the primary challenge comes from tough mobs like instance bosses rather than other player characters.

Hráč proti prostředí, to by byl doslovný překlad zkratky PvE, dál definice mluví o tom, že jako PvE se zpravidla označuje souboj postavy (kontrolované hráčem) se světem a jeho obyvateli (rízenými počítačem), a že ve WoW tedy výzvu pro PvE hráče představují hlavně mobové, především pak bossové v instancích.

I tady rovnou přeskočím nudnou část, kterou bez pochyby všichni znáte, a přejdu rovnou k bodovému schématu.   


level cap  -  justice cap  -  valor cap  -  skill cap

Přestože pojmenování jsou symbolická, ani to se od předchozího příliš neliší, slovy básníka, forma se mění, leč obsah zůstává:

level cap  -  Platí totéž co u PvP, jen s tím rozdílem, že při expení namísto bg chodíte dungeony, kde se spíš než o ostatních classech (i když do jisté míry samozřejmě taky) získáváte povědomí o principech, na jejichž základě bojujete moby. Kde se tedy bere ten pověstný PvErský duch, touha přemáhat příšery a zabijet draky, je na snadě. Narozdíl od PvP, které je pouhou možností, je PvE už od samotného začátku expení postavy naprostou nutností.

justice cap  -  Tím se zase myslí vyčerpat potenciál, který vám vybavení nejen za justice pointy, ale i z instancí odpovídající úrovně, nabízí, pro změnu to znamená farmení heroiců, dosažení základních capů a ujasnění si problematiky rotace, která stojí samozřejmě na správných talentech, glyphech a patřičně upraveném equipu.

Co se týče trvání této fáze, získávání justice pointů je jen o málo pomalejší, než u honorů, použitelná výbava vám navíc padá už v průběhu jejich získávání a další věc, kterou je třeba si uvědomit, je to, že na rozdíl od PvP, pokud máte od koho a za co, si lze prvotřídní itemy i koupit. Co je naopak stejné jako u PvP je, že v tuto chvíli se musíte naučit zvládat plnohodnotně svou postavu. A jako vždycky je na vás, jak dlouho to potrvá.

valor cap  -  Vzhledem k tomu, že od 4.2 patche půjde valor points cap naplnit pouze skrze random HC, zůstává tohle označení opravdu jen symbolickým mezníkem, nicméně podstatný krok tu je. V tomto bodě začínáte pomalu vyměňovat své itemy od vendorů a z random dungeonů, za ty z raid instancí. To obdobně jako u PvP znamená 2 věci. Zaprvé, sólová hra pro vás skončila, od teď už nejste závislí jen sami na sobě, ale především na svých spoluhráčích, bez nich další laťku nepokoříte. A druhá, je zapotřebí, a to nemálo, rozšířit si své znalosti o protivnících, jen se svou modelovou rotací, jak jste si jí nacvičili na panákovi v SW, už rozhodně neuspějete. I tady, mimochodem, pokud je ještě nemáte, nadešel nejvyšší čas obstarat si bonusy z profesí.

Pokud jde o čas, který zde strávíte, zase se nic nemění, přejdeme-li v tuhle chvíli, že s trochou smůly si možná na nějaký ten drop počkáte déle, vaše limity tkví především ve vašich schopnostech učení a adaptace, na vás je, jestli se svými prvními raidy budete zápolit týden, měsíc, nebo třeba celý content.

skill cap  -  A máme tu znova jednu a tu stejnou situaci jako u PvP, teď už je úroveň, na kterou se dostanete, pouze otázkou vašeho hráčského potenciálu a vašich schopností ho uplatnit. Období nekonečného sehrávání se, zlepšování se, nespočtu wipů a čas od času i těch hřejivých momentů, kdy pokoříte dalšího bosse.


Nakonec vidíte, PvP a PvE hraní se v podstatě až tolik neliší. Jak už jsem psal výše, liší se forma, ale obsah je stejný, a tím se od úvodní části dostávám k hlavní myšlence článku:


PvP vs. PvE

To je ta otázka, dlouholeté dilema, takřka denně slýchám nejrůznější názory na to, a paradoxně ani né tak proč hrát, ale především, proč nehrát to či ono, a musím přiznat, že se mi to už protiví. Když PvP hráč, který PvE nikdy ani neokusil, prezentuje své, nikoli poznatky, ale teorie o tom, proč PvE nestojí za nic, nebo naopak. Každý má právo na názor, bez pochyby, ale zakládá-li ho někdo očividně na domněnkách a výmyslech, je to jednoduše hloupé,  ventiluje-li ho pak ještě mezi ostatní, no… to se plácám do čela.

Takže první rada, nehodnoťte nic, co jste sami nehráli, a věřte mi, ucelený obrázek o PvP si neuděláte v random BG nebo arénách na 1500 ratingu a ucelený obrázek o PvE si neuděláte v heroicu nebo BH.

A tím už naznačuju druhou věc, kterou by si mnozí také měli uvědomit. Můžete o sobě říct, že hrajete PvP, když chodíte random BG a máte gear za honory, rozhodně o sobě ale na základě toho nemůžete tvrdit, že hrajete dobré PvP, u PvE obdobně. Já osobně jsem hrál na ratingu 2200+, pravda, né moc, ale je to už hodnota obecně považovaná za kvalitní PvP, vyžaduje jisté znalosti a zkušenosti, a přesto si takřka denně uvědomuju, o kolika věcech jsem doteď neměl ani tušení a v čem všem bych se mohl zlepšit. Takže, a ano, vím, že to teď bude znít jak někde v kostele, mějte trochu pokory, nebo alespoň nadhledu, jestli vám už pokora zní příliš dramaticky. Ušetříte tak čas a zbytečná dohadování nejen sobě, ale i ostatním.

A konečně už k samotné otázce, PvP nebo PvE, co je lepší a jak si vůbec vybrat? No, rovnou a dopředu vám říkám, že jednoznačná odpověď neexistuje. A vybrat, zodpovědně si vybrat, nemůžete ze zásady dřív, než si danou oblast hry sami vyzkoušíte. Alespoň ale něco o tom...

PvE se často deklasuje na jakýsi singel-player, lidé se domnívají, že boj proti bossovi, jehož repertoár abilit a chování dopředu přesně znáte, musí být nutně nudný a nezáživný. Ale zeptejme se sami sebe, kolik singlovek už tu bylo a my se u nich vydrželi bavit hodiny a hodiny... no dobře, to zrovna není případ PvE ve WoW, co ale chci říct, minimálně zpočátku, než se z bosse stane farma, si jeho AI (Artificial Intelligence, umělá inteligence, jak Blizzard s oblibou označuje) užijete a nudit rozhodně nebude.

Další aspekt PvE, který mě osobně u něj později ještě dlouho udržel, a i když do definice rozhodně nezapadá, k PvE neodmyslitelně patří, je soutěživost a rivalita mezi hráči. Když pominu, že jsem stejné bosse opakovaně, pořád dokola chodil proto, že jsem čekal, až mi padne ten správný item, byla to především právě soutěživost, která mě motivovala a nenechala zahálet, snaha o co možná nejlepší výkony. A tady se přesně projevuje ten pověstný MMO prvek v PvE, už to není jen boss (program), proti kterému soupeříte, jsou to členové vašeho raidu, vaší guildy, ale i hráči ostatních guild z celého světa. Hrají totéž, co vy, s jedním cílem, být zkrátka lepší.

V poslední době dělávám poměrně často jednu věc, combat system světa Warcraftu přirovnávám k šachům, ptáte se proč? Totiž, jsem stále více přesvědčen, že ve světě, kde se všechen boj odehrává v periodě jednoho global cooldownu, tj. jedné sekundy, už nerozhoduje rychlost bezprostřední reakce (jako to je např. v Counter Striku), ale naopak rozvážnost a strategie. PvE je potom taková partie, kde sice už víte, jakou taktiku bude hrát váš soupeř, nicméně faktem zůstává, že vy i on máte před sebou velkou spoustu tahů, v různých kombinacích, a při žádném z nich si nemůžete dovolit udělat chybu, protože v takovém případě soupřova taktika uspěje a vy jste prohráli. Zohlední-li se navíc jestě fakt, že tuto partii musí najednou správně zahrát né jeden, ale 10 nebo dokonce 25 hráčů, je hned celkem patrné, že snadná záležitost to nebude.

A PvP? Mhoho hráčů tvrdí, že PvP je složitější, právě proto, že netušíte, jakou taktiku bude hrát váš soupeř, může hrát prakticky jakkoli a vy se tomu musíte dokázat přizpůsobit.
K tomu mám 2 věci. Zaprvé, ve hře je celkem 10 classů, z toho většina hraje v PvP jeden spec, jen několik z nich se vyskytuje ve vícero variantách (navíc, i když se spec různí, řada mechanismů se nemění). Letmo spočteno, dává to dohromady asi 15 různých potenciálních soupeřů, soupeřů, jejichž postupy se musíte naučit, chcete-li proti nim uspět. A teď, kolik bossů obsahuje průměrný content, kolik taktik a postupů to je? Víc to rozhodně nebude, o moc míň na druhou stranu taky ne...

Takže, věřtě mi, PvP není o nic složitější než PvE, v obou dvou se jen učíte algoritmy pro modelové situace, trénujete, a celá hra se potom nese pouze v duchu "neudělat zbytečnou chybu". Také je zapotřebí si uvědomit, změny v repertoáru jednotlivých classů se nedějí tak často, naučíte-li se jednou hrát např. proti warriorovi, v 90% případů to už uplatníte, bez ohledu na patch a s ním spojené, případné a často i nepodstatné změny.

Duhá věc. Přestože hráč může hrát teoreticky jakkoliv, jeho repertoár abilit a spellů je strikntně vymezen, dostatečně na to, aby v dané situaci vyusťoval zpravidla v jednu účinou strategii. Pokud tedy znáte dostatečně nejen ten vlastní, ale i soupeřův, dá se poměrně snadno předvídat, jak se protivník zachová a patříčně toho využít. Ani PvP tedy nakonec není v podstatě nic jiného, než šachová partie, kde už dopředu znáte možnosti a dispozice svého soupeře a nejde o nic víc, ani o nic mín, než odehrát adekvátní hru.


Závěrem tak jen znovu zopakuju to, co, přímo nebo nepřímo, už nekolikrát v textu padlo. PvP a PvE ve WoW se liší jen svou formou, nikoliv obsahem. Není proto jedno lepší než druhé a není podstatné, co si vyberete, pokud vás to bude bavit.


A jako dopněk ještě pár odstavců textu, které jsem původně rozepsal jako úvod, teď je mi líto je smazat. Je to takový nostalgický pohled zpátky, ale i na současnou scénu jako takovou.

 
Dnes už je pro všechny samožrejmostí, že World of Warcraft se obecně rozděluje do dvou přesně vymezených odvětví hry, PvP a PvE. Ale nebylo to tak vždycky, co možná mnohé hráče posledních datadisků překvapí, původní systém nevyhrazoval PvP velký prostor, veškerá iniciativa ze strany Blizzardu směřovala spíše k PvE (instance, draci atd.) a PvP, i když už tehdy mělo množství příznivců, se odehrávalo takříkajíc v pozadí. Z počátku nebyl žádný systém ratingů ani arén, neexistoval atribut resilience, žádné PvP itemy, zkrátka PvP původně nenabízelo žádné výhody ani odměny. Až s postupem času, jak zájem hráčů o PvP rostl, se blizzard rozhodl ho podpořit, rozšířit o další možnosti a dovést až do stavu, v jakém ho známe dnes.

Mnozí mimochodem tvrdí, že to byla chyba, že PvP ve WoW ztratilo svoje kouzlo právě v momentě, kdy ho Blizzard systematizoval, zavedl PvP sety, arény atd., a i já musím uznat, že na tom něco je. Když jste strávili dnes už neuvěřitelně dlouhou dobu v Alterac Valley né proto, že vás čekala odměna, ale proto, že vás hra bavila, sama o sobě, celou vaší motivací byla výhra, už nic za ní, byla to idilická doba.

Nicméně, co přišlo, přijít muselo, to je vývoj. Ale faktem zůstává, že současnost nabízí daleko více možností, a i když tomu mnozí nevěří, doposud možná nejlépe vyváženou arena season (míněno AS 10, devátá, jakožto první sezóna datadisku, se pochopitelně neobešla bez jistých komplikací, hotfixů apod.). Zcela vážně, ohlédnu-li se zpět, sezónu po sezóně, nemyslím si, že by hra kdy byla vyrovnanější, a přestože PvE se už delší dobu nevěnuju, troufám si to tvrdit i o něm (totiž, narozdíl od PvP, kde hraje roli i řada jiných, těžko odhadnutelných faktorů, je tzv. balancovaní PvE pro Blizzard v podstatě exaktní matematika, řešící DPS, HPS, TPS a další hodnoty).

A pokud jde o vývoj, nutno říct, že i PvE doznalo nemalého pokroku. I tam věci, které dnes už považujeme za běžné a neodmyslitelné, původně nebyly. Progress probíhal doslova metodou pokus- omyl. ID a deskripce abilit bossů Blizzard původně nezveřejňoval (nebylo kam, proč...), nešlo jednoduše najít informace na webech jako wowhead nebo thottbot (wowhead, mimochodem, byl spuštěn  až v červnu roku 2006, WoW bylo spuštěno už v listopadu roku 2004). To, co je dnes chápáno jako povinnost, znát předem taktiku, tehdy nebylo možné, pokud jste neměli to stěstí a nepoučil vás někdo z hráčů. Ale obdobně jako u PvP, to je zkrátka vývoj, a i když tehdejší časy měli nepochybně svoje kouzlo, spočívající především v tom, jak tajemná a neprobádaná hra byla, nabízí současnost nesporně celou řadu výhod a ubírá se podle mého názoru správným směrem. Pravě tohle "odkrývání a odtajňování" hry umožňuje hráčům odhalovat své chyby, zlepšovat se a ve hře tak postupovat.